Dit jaar, 2016, markeert het 60-jarig jubileum van de Rolex Day-Date, het horloge dat vaak ‘president’s watch’ wordt genoemd. In maart van dit jaar heeft Rolex ons de Green Dial voor de 60-jarige editie van de Day-Date laten zien, en we hebben die gelegenheid aangegrepen om A) je een prachtig ogend uurwerk te laten zien en B) om je alles over de geschiedenis van de Day-Date te vertellen. Oorspronkelijk geïntroduceerd in 1956, werd de Day-Date alleen gemaakt in edelmetalen (naast enkele uitzonderingen, zoals deze) en het werd al snel de belichaming van het luxe horloge voor succesvolle mensen. Dit jaar heeft de Rolex Day-Date-tentoonstelling de wereld rondgereisd en arriveert nu in mijn geboortestad, Den Haag, Nederland. Tijd voor ons om naar een nogal buitengewone reizende tentoonstelling te gaan kijken, die nu te zien is bij Schaap & Citroen in Den Haag, onze lokale Rolex-dealer.

Nu hadden we je kunnen vertellen over alle indrukwekkende technische details van de nieuwe beweging van de Day-Date. Natuurlijk is het een interne beweging, en ik denk dat in dit geval, omdat we het over Rolex hebben, iedereen weet dat ze alleen hun eigen bewegingen gebruiken. We hebben echter al een uitsplitsing gemaakt van de belangrijkste elementen van het nieuwe kaliber 3255 toen het vorig jaar werd geïntroduceerd in de nieuwe Day-Date 40. Dit model, de Rolex Day-Date 40, is de opvolger van de Day-Date II en komt terug op de classis en stijlvolle stijl van de originele Day-Date, slechts een beetje groter en beter geschikt voor de hedendaagse smaak. Dus geen technisch verhaal vandaag, maar iets dat niemand anders dan mijnheer Jackie Stewart me eerder dit jaar heeft verteld.
In de intro zei ik dat velen de Rolex Day-Date beschouwen als HET luxe horloge voor succesvolle mensen, en dat is een beeld dat het merk uit Genève heeft helpen creëren. Het aantal advertenties dat het merk in de jaren zestig deed, met hun meest waardevolle uurwerk, naast iemand of iets indrukwekkends, was zeker niet mis. Hierboven zie je Sir Jackie op de voorkant van een tijdschrift, daarnaast staat hij in een Rolex-advertentie en daarnaast is de Rolex-advertentie waarmee hij zijn eerste Rolex-dagendatum heeft gekocht. De legendarische coureur was niet verlegen om zijn respect en passie voor het merk te tonen, waarvoor hij ambassadeur is geworden.

Nu zijn er niet zoveel pictogrammen in de wereld van horloges. We kunnen er een paar bedenken en een groot deel van die weinigen is gemaakt door een en hetzelfde merk, namelijk Rolex. De dag-datum, het horloge van de president, viert zijn 60e verjaardag en de tentoonstelling die ze hebben gemaakt is zeer informatief en feitelijk, en het is interessant om een goed gesprek te hebben over dit horloge, zoals alleen kan worden gedaan aan de ware iconen.

De tentoonstelling bestaat uit een “presidentiële” armband met informatieve displays, waaronder verschillende videoschermen, en een grotere collectie Day Date die kan worden bewonderd. Ik zou aanraden om een gesprek te hebben met een van de stafleden, omdat zij goed op de hoogte zijn van de dag en een heleboel interessante feiten kunnen vertellen.