TAG Heuer Carrera Chronograph GMT Hands-On

Toen Jack Heuer in 1962 Heuer overnam, was de Carrera de eerste wacht die hij lanceerde. De Carrera is gedeeltelijk gemaakt om Heuer’s reeks chronograafhorloges te revitaliseren, maar ook omdat Jack verliefd werd op autoraces na het bijwonen van de 12 Hours of Sebring endurance race en het leren kennen van de beruchte La Carrera Panamericana-race. Dat is waar de naam Carrera vandaan kwam – niet de Porsche 911 Carrera zoals sommigen misschien denken. Wat nog belangrijker is, de Carrera werd al snel een hoeksteen voor Heuer en ter ere van zijn 55e verjaardag introduceerde TAG Heuer een nieuw Carrera-model, de TAG Heuer Carrera Chronograph GMT. Laten we het nu eens nader bekijken.

TAG Heuer een nieuw Carrera-model, de TAG Heuer Carrera Chronograph GMT. Laten we het nu eens nader bekijken.
TAG Heuer een nieuw Carrera-model, de TAG Heuer Carrera Chronograph GMT. Laten we het nu eens nader bekijken.

 

Toen Jack Heuer in 1962 Heuer overnam, was de Carrera de eerste wacht die hij lanceerde. De Carrera is gedeeltelijk gemaakt om Heuer’s reeks chronograafhorloges te revitaliseren, maar ook omdat Jack verliefd werd op autoraces na het bijwonen van de 12 Hours of Sebring endurance race en het leren kennen van de replica-horloges kopen beruchte La Carrera Panamericana-race. Dat is waar de naam Carrera vandaan kwam – niet de Porsche 911 Carrera zoals sommigen misschien denken. Wat nog belangrijker is, de Carrera werd al snel een hoeksteen voor Heuer en ter ere van zijn 55e verjaardag introduceerde TAG Heuer een nieuw Carrera-model, de TAG Heuer Carrera Chronograph GMT. Laten we het nu eens nader bekijken.

Met zijn 45 mm brede roestvrijstalen behuizing is het geen optie om de Carrera Chronograph GMT als een groot horloge te zien. TAG Heuer maakt de dikte niet bekend, maar ik denk dat het minstens 15 mm dik is. replica TAG Heuer horloges Samen met de gespierde oren, stevige chronograaf-duwers en de vrij grote en opvallende zwarte en blauwe rand, draagt ​​de Carrera Chronograaf GMT groot en ademt een ton polsaanwezigheid uit. Waterbestendigheid is een zeer adequate 100m, wat zeer geschikt is voor een sporthorloge zoals deze.

 Waterbestendigheid is een zeer adequate 100m, wat zeer geschikt is voor een sporthorloge zoals deze.
Waterbestendigheid is een zeer adequate 100m, wat zeer geschikt is voor een sporthorloge zoals deze.

De lunette is keramiek en wordt geleverd in zwart en blauw – blauw voor de daguren en zwart voor de nachturen – in tegenstelling tot de Rolex GMT-Master II Reference 116710BLNR. Ik kan begrijpen waarom sommige mensen, vooral puristen van Heuer, boos zijn op deze kleurkeuze, maar als ik praktisch zou zijn, zou ik zeggen dat het nogal aantrekkelijk is. Dat gezegd hebbende, moet ik toegeven dat een rood en blauw ‘Pepsi’-achtige montuur zinvoller zou zijn sinds vintage Heuer Autavia GMT-horloges rode en blauwe GMT-bezels sportten.

Al met al vind ik de knop vrij gemakkelijk te lezen en interessant om naar te kijken.
Al met al vind ik de knop vrij gemakkelijk te lezen en interessant om naar te kijken.

De wijzerplaat is skeletonized en pronkt met een groot deel van de Heuer 02-beweging. De tellers zijn gerangschikt op 3-6-9, die een eerbetoon is aan de originele Carrera chronograafhorloges uit de jaren ’60. Om de leesbaarheid te garanderen, zijn de uurmarkeringen gerhodineerd evenals de uren, minuten en seconden wijzers. De GMT-hand is in fel rood. De chronograafregisters van 12 uur en 30 minuten staan ​​respectievelijk op 9 en 3 uur en zijn voorzien van rhodium-plated wijzers en rhodium-plated slakkenringen. De lopende seconden teller is op 6 uur en onderscheidt zich door zijn blauwe geslakte ring. Al met al vind ik de knop vrij gemakkelijk te lezen en interessant om naar te kijken.

Watches In Cycling Revival met de TAG Heuer Connected Modular 45

Het is 04.15 uur en ik word wakker geschud door de TAG Heuer Connected Modular 45 om mijn pols, want het gonst van een verrassende mate van urgentie. Ik strompelde vanuit bed in het donker, reikend naar mijn slabbetjes en jersey die over de leuning van een stoel zijn geslagen. Een paar meter verderop zit de voorgemalen koffie van afgelopen nacht geduldig in het overgooifilter, in afwachting van heet water. Ik ben lichtjaren verwijderd van veel van de ervaringen van een profwielrenner, maar dit is er een die we kunnen delen: het dagelijkse begin met een blauwe ogen, de inleiding tot een dubbelleven in het streven naar het voorrecht om rijden tussen een extreme minderheid van de meest elite van de sport.

de inleiding tot een dubbelleven in het streven naar het voorrecht om rijden tussen een extreme minderheid van de meest elite van de sport.
de inleiding tot een dubbelleven in het streven naar het voorrecht om rijden tussen een extreme minderheid van de meest elite van de sport.

De onbarmhartige wake-up-gesprekken in de ochtend, samen met de constante huivering van honger, aanhoudende vermoeidheid en algemene malaise zijn allemaal roepingen van een leven in pro cycling dat Nate King, merkmanager bij Above Category (in wezen de Les Ambassadeurs van fietswinkels) eens wist. King werpt een weg af voor nog een lichte shakedown-rit voordat hij naar een 2.1 categorierace-race in Europa wordt verscheept, en hij heeft me uitgenodigd.

Als instrumenten waarmee daden van moed door snelheid worden gemeten, zijn mechanische horloges een natuurlijke partner met de vele disciplines van de mensheid tegen de klok. Dit werd in de loop der jaren geïllustreerd door de talloze  replica-horloges kopen partnerschappen tussen Zwitserse luxe horlogemakers en de Formule 1, Moto GP, America’s Cup en vele anderen. De Connected Modular 45 markeert echter de terugkeer van TAG Heuer naar professioneel wielrennen en vervoegt Assos van Zwitserland als de derde pijler in een trifecta van Zwitserse merken die een moloch in het pro-wielerpeloton hebben opgeleverd: het BMC-raceteam.

Zoals eerder gesuggereerd, is dit niet de eerste poging van TAG Heuer om professioneel te racen. De nu-iconische rode, witte en groene chevron-jerseymouwen van het eerbiedwaardige Zwitserse merk in professionele wielrennen meer dan 25 jaar geleden replica TAG Heuer horloges in 1985 met Sean Kelly en het Heuer Skil SEM-team. In de vijf seizoenen die volgden, sponsorde Heuer het Amerikaanse 7-Eleven wielerteam onder leiding van een jonge Jim Ochowicz, die de teamsterren zoals Bob Roll, Davis Phinney en Andy Hampsten voorzag van de kleurrijke, fiberglas-geklede Formule 1-horloges.

die de teamsterren zoals Bob Roll, Davis Phinney en Andy Hampsten voorzag van de kleurrijke, fiberglas-geklede Formule 1-horloges.
die de teamsterren zoals Bob Roll, Davis Phinney en Andy Hampsten voorzag van de kleurrijke, fiberglas-geklede Formule 1-horloges.

Nu Ochowicz aan het roer stond van BMC Racing, en enthousiaste wielrenner en fan Jean-Claude Biver die de show op TAG Heuer leidde, was de timing voor een nieuw partnerschap opportuun. Terwijl de tijd de waarde van de relatie zal bepalen (de Zwitserse krant Blick heeft eerder laten doorschemeren dat dit de eerste stap is in Bivers persoonlijke doel van TAG om in de komende seizoenen de titelsponsor van het BMC-team te worden), BMC-teamrijders – en bij uitbreiding, TAG Heuer, zijn tot nu toe dit seizoen al regelmatig op podia geweest in heel Europa en de Verenigde Staten, waardoor het zeer waarschijnlijk is dat TAG Heuer in de nabije toekomst een vaste waarde zal zijn in het profwielrennen.

Nu is TAG Heuer verreweg de eerste sponsor in moderne wielrennen – misschien wel de meest opmerkelijke (en notoir) Spaanse horlogemaker Festina was een steunpilaar in het profwielrennen in de jaren negentig en sponsorde zelfs zijn eigen fabrieksteam. Het was echter dit team dat uiteindelijk zijn vele sponsors uit gratie sleepte na de beruchte Festina-affaire van 1998, waarin negen van zijn renners en drie teamofficials werden gearresteerd door de politie na de inbeslagname van een duizelingwekkende rijkdom aan anabole steroïden, erytropoëtine (EPO) en andere dopingproducten in bezit van het team. Niet verwonderlijk, Festina heeft sindsdien een lange, beschadigde weg te repareren gehad en verliet de sport daarom in 2001, waardoor de deur open bleef voor andere horlogemerken in het professionele wielrennen.

beschadigde weg te repareren gehad en verliet de sport daarom in 2001, waardoor de deur open bleef voor andere horlogemerken in het professionele wielrennen.
beschadigde weg te repareren gehad en verliet de sport daarom in 2001, waardoor de deur open bleef voor andere horlogemerken in het professionele wielrennen.

Het is de moeite waard te vermelden dat al die tijd het Swatch Group-merk Tissot de officiële tijdwaarnemer van wielrennen is geweest, maar zonder een specifiek team om die inspanningen te versterken, is het sponsorschap grotendeels beperkt gebleven tot on-course banners, afbeeldingen op tv-uitzendingen en verschillende Tissot-horloges uit het Tour de France-thema, begaafd voor podiumwinnaars (niet helemaal anders dan de samenwerking van Omega met de Olympische Spelen).